söndag 3 augusti 2014

Hitta citronfjärilen!




Eller hur! Nu förstår jag bättre varför citronfjärilen ser ut som den gör med hopslagna vingar. Smartis!

Att få en bild på en fladdrande citronfjäril med utfällda vingar lyckades jag helt enkelt inte med, men de är vackra så här också.

Jag är så glad för att jag faktiskt sett flera citronfjärilar i år, det är många år sedan jag såg en sist. Något måste de trivas med, men om det är vädret eller trädgården har jag ingen aning om. Övervintrar gör de tydligen i alla fall.



14 kommentarer:

  1. Den första var inte alldeles lätt att se. Bra kamouflage.

    SvaraRadera
  2. Såg en fladdra förbi igår när jag var i trädgården. Din var inte lätt att se först:)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. De har en utrolig god kamuflasje ja, for de er nesten umulig å se noen ganger. Flotte bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Visst är det ett lysande kamouflage, det är verkligen inte lätt att tro annat än att fjärilen är ett löv.

      Radera
  4. Så fina bilder! Särskilt den översta.
    Här har vi också haft besök av citronfjärilar iår. Kul eftersom det var åratal sedan sist jag såg en.

    Ha en fin vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Citronfjäril är lite barndom för mig, mitt minne säger att jag såg dom hela tiden då. Men det kanske är som det där med att det alltid var sol på sommarloven . . .

      Radera
  5. Nej citronfjärilarna sitter nog aldrig med vingarna utfällda? Men en gång hade jag förmånen att få se två citronfjärilars parningslek. Det glömmer jag aldrig - och jag HADE kameran framme. :) Kan ses här om du vill

    SvaraRadera
  6. Jag såg oxå en i går och tänkte precis som du.. att de fanns överallt när vi var barn!!

    Nu, snart, så är det dags för oss att träffas eller hur?
    Vi åker ju förbi lite då och då ;) Får vi komma nån helg?

    Kram i värmen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörruduru, det där har jag redan svarar på ett par gånger. Klart ni är välkomna, men slå en pling först på hemtelefonen så att vi är hemma. Nu finns absolut ingen trädgård kvar att titta på, allt är fnöske - men det vore kul att bara ses. Kram!

      Radera
  7. Tjusiga bilder! Tack och lov har jag många fjärilar och citronfjärilen brukar vara en av de första som kryper ur puppan när vårsolen tittar fram. Sen kommer det en ny våg vid den här tiden lagom till bolltisteln slår ut. Den är populär i citronfjärilskretsar. På våren väljer de scilla. Kanske är de svaga för blått...
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bolltistlar, hm, det kanske jag måste ha?

      Radera