måndag 27 maj 2013

Ständigt denna persilja på Chelsea!


Minst halva nöjet med Chelsea flower show var att tjuvlyssna på engelsmännen som också tittade på alla trädgårdar.

- Ständigt denna persilja, fnös de indignerat.

- Ingenting jag skulle stoppa i min rabatt!

Försök impa på en engelsman. Inte lätt. Vaddå persilja? Jag vädrade intresserat, ryckte diskret närmare.


De har ju rätt! "Persiljan" fanns i många av trädgårdarna. Här! Och här:



Ser du den?

Det är något jag har sått i år, som börjar titta fram i krukan. :-)

Kvanne. Angelica archangelica L.



Läs mer om den supertrendiga växten här.

28 kommentarer:

  1. Den är ju så fin! Jag har fått tips om att Aklejan Yellow Queen finns hos Zetas och Ulriksdals trädgårdar. Nu fortsätter jakten på den vita... :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den fin! Gillar den också. Och åhå - då får det nog bli ett besök på Zetas framöver. Riktigt sugen på den! :-)

      Radera
  2. Hagesnobberiets hjemland England er det nok ikke lett å gjøre til lags, men snobberiet har jo gitt oss innblikk i en fantastisk verden. Kvann er flott trendy eller ikke! Den mørke Angelica gigas er kanskje den flotteste. Ser dere har hatt en fin tur dere "små" både på den ene og andre blogg.

    Ha en fin dag!
    Brita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det! Å, den mörka är jättefin! Måste nog kika på lite mörk "persilja" på plantskolan också. Fin fortsättning på veckan Brita!

      Radera
  3. Ha ha ha... läser och ler. Tänker att den där "persiljan" ska jag kika närmare på. It's rather nice...
    Ha det gott
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt nice! Mycket lustigt att så många tycker att en växt är fin samtidigt, alltså att så många trädgårdsdesigners valde att använda växten i år. Men det är väl en liten värld kanske, trädgårdsdesignervärlden. Man inspireras av varandra.

      Radera
  4. Den är ju SÅ läcker! Själv har jag sått Angelica gigas i vinter och de spirar nu - hoppas jag lyckas hålla dem vid liv så de blir stora o fina:-)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Går också i väntans tider. Kram!

      Radera
  5. Gillar den jättemycket, den skulle gärna få flytta in hos mig:).
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror vi svenskar är mer öppna för persilja än engelsmännen, i alla fall engelsmän med smak för ordning och reda. :-)

      Radera
  6. Hahaha, sån persilja är ju jättesnygg! Engelsmännen är nog inte redo ännu... Just kvanne är en av de få medicinalväxter som har sitt ursprung här i landet, vi exporterade förr i tiden vet jag.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, kul! Ja, jag blev mycket förtjust i persiljan!

      Radera
  7. Jag fotade massvis med Kvanne där nere och visade bilderna för mannen och sa..... Ett par såna vill jag ha som solitärer...
    skitsnygga!
    De där gammalmodiga engelskmännen är gammalmodiga :)

    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag har en 75-årig trädgårdsvän som är helt besatt av kvanne. :) Han odlar hela rabatter med bara mörkbladig kvanne och har gjort det i över 20 år. Han skulle nog fnissa gott åt att det är en inneväxt i år... ;)
    Hugs&kisses

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste bildgoogla på mörkbladig kvanne, tror att jag också skulle kunna bli besatt! :-)

      Radera
  9. Haha, persilja, men det är ju bra som både mat och annat.....och kvanne....fniss....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Kanderad kvanne har jag hört talas om. Ska experimentera när/om min kvanne vill växa till sig.

      Radera
  10. For en fantastisk opplevelse det må ha vært å formelig svømme i lekre og tøffe hager. Det bugner av CFS poster i bloggland om dagen. Jeg nyter dem alle hjemmefra! Takk:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var häftigt! Verkligen. Fast ärligt talat tror jag inte att jag gör om Chelsea, jag åker nog hellre till engelska trädgårdar att njuta av i lugn och ro. Men riktigt coolt och roligt var det att få vara med om 100-årsjubileet.

      Radera
  11. Det høres ut som du har hatt en flott tur til Chelsea! Nei, å imponere engelskmenn er nok ikke lett. Vet ikke hva som skulle fått de til å bli litt "satt" ut... ;-)
    Jeg har sådd den mørke Angelica gigas i vinter. Håper den vil trives. Ha en fin tirsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste hitta den där mörka persiljan, har sett den flimra förbi på bild. Nu vet jag att jag gillar den vanliga. :-)

      Radera
  12. Det må være en stor oplevelse at se Chelsea Flower Show! Farverne på dit billede nummer tre er helt vidunderlige.

    SvaraRadera
  13. Finns många snygga i det släktet. Har en A. pubescens på tillväxt här. A. gigas är fantastisk i rabatt men den är bienn så se till att säkra frön. Jag trodde den skulle självföröka sig men icke...

    SvaraRadera
  14. Känner mig så otrendig som man kan bli. Har väl hört namnet kvanne någon gång, men inte mer. Persilja däremot är jag bekant med. Det är gott. :D

    SvaraRadera
  15. Glömde, såg att du har fått en häst i hagen. Grattis! Kikade in där och tittade på underverket. En riktig fining. Ha det så roligt! (Själv betalar jag i princip bara för en häst... åt dottern. "Får" rida någon gång ibland när hon inte hinner.)

    SvaraRadera
  16. Det där var väl en fin persilja! Kvanne hade jag en för några år sedan som tyvärr dog. /Anette

    SvaraRadera
  17. Kul bilder från Chelsea, tack för det! :) Kvanne är skitsnyggt, provade att så i år igen men misslyckas. Orkar aldrig fullfölja sådder som ska in och ut i kylan... Lustigt att du skriver att du inte kommer åka dit igen, jag har tyvärr aldrig varit där men nånting säger mig att jag inte skulle trivas. Ser mycket mer fram emot en lång och stillsam utflykt till lummiga, fuktiga engelska trädgårdar på landsbygden där det inte är trendigt eller hysteriskt utan mer trollskt och mysigt. Väldigt kul att få se dina bilder ändå som sagt! nattinatt

    SvaraRadera