lördag 1 september 2012

Landscapes in landscapes

Hösten är inte så dum för en bokmal.
Jag lämnade in inköpsförslag på Piet Oudolfs bok Landscapes in landscapes till Västerås stadsbibliotek. Någon vecka senare dök den upp, reserverad för lilla mig.




Boken är fantastiskt inspirerande och bjuder verkligen på hårdfakta. Planteringsscheman, bilder på sommar och på höst.
Roligast av allt: till varje plantering får man se en färgpalett som visar hur Piet Oudolf komponerat färgerna med de exakta proportionerna mellan varje nyans. Till och med bladens färg är med.

Här står det, uppifrån och ned:
Rudbeckia maxima
Phlomis tuberosa
Eryngium yuccifolium
Perovskia 'Little Spire'
Echinacea pallida
Plant leaves




Både privata och offentliga trädgårdar finns med i boken, och både tidiga och senare arbeten. Extra kul tycker jag att Drömparken och Skärholmen är, Skärholmen har jag inte lyckats se IRL än. Men det kommer, det kommer.


Boken gavs ut 2010 i samarbete med Noël Kingsbury på The Monacelli Press.





Såg också att Bokus säljer den:
Landscapes in Landscapes - Between Landscapes and Gardens av Piet Oudolf (inbunden)

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset, jag älskar det Piet O gör. Vad jag vet har han hittills gjort stora och små parker, i Enköping, Sölvesborg och i Skärholmen. Kanske anlitad på fler ställen i Sverige? Ska verkligen försöka få tag på boken, kanske göra som du gjorde, få mitt bibliotek att beställa hem boken.

    Hälsar Ann den passionerade trädgårdsturisten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Piet O är fantastisk.
      Såg att bokus hade hans bok för en ganska rimlig peng:
      http://www.bokus.com/bok/9781580932929/landscapes-in-landscapes/

      Radera
  2. Wow, vilken kanonbok, den vill jag läsa! Läckert med färgschemana! Älskar färg...

    SvaraRadera