måndag 20 augusti 2012

Gråmalva är lika mjuk som det låter

I ett hörn av köksträdgården står en malva jag fått från mamma i Arvika i Värmland. Både hon och jag tror att det är en gråmalva, men vi är inte säkra.

Alla borde ha en malva att gå och klappa. Till och med stammen är luden. Blommorna är visserligen väldigt förynta, men vackert pastelliga och doften - mmmm, lite som bittermandel.

Håller ni med? Är det gråmalva?






Och brukar ni också klappa era blommor? Jag kan inte låta bli att både klappa och lukta. Tur man bor på vischan så ingen ser ...

6 kommentarer:

  1. Skulle allt säga att det är en gråmalva du har. Och nu måste jag gå och klappa min gråmalva i morgon för att känna på den och på doften.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja? Fick bud om att det kunde vara en läkemalva också. Hm. Svårt att se skillnad, gillar den i vilket fall. Alltid kul med växter man fått dessutom. Och ja - ut och klappa.

      Radera
  2. tycker det ser mer ut som Läkemalva Althaea officinalis. Kolla den på goggels:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Berit! Jo, jag har försökt titta på digitala floran, men fattar ändå inte riktigt skillnaden mellan gråmalva och läkemalva.

      Radera
  3. Och ifrån mig får du inget svar vad det är för sort... är väldigt dålig på sådant, men en fin blomma! Kram Iréne

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Och jag njuter av den, det får duga så!

      Radera